За часів Москвичів, Жигулів і Волг більшість водіїв пам’ятали пораду старших досвідчених колег: ні в якому разі не ставити машину на ручник взимку! З тих пір минуло багато років, але легенда жива. То ж які особливості користування ручним гальмом на сучасних автомобілях?
Обережно МІФ!
Ні в якому разі не ставити машину на ручник взимку!
Чому? Щоб колодки не примерзли до гальмівного барабану.
Мало того, ручником взагалі намагалися не користуватися: «щоб не зношувався». Завжди залишали автомобіль на передачі. І дійсно: раніше примерзлий ручник міг і справді надовго відстрочити поїздку. Яким чином? Справа в тому, що матеріал гальмівних колодок тодішніх дешевих автомобілів був вельми гігроскопічний. Взимку сніг, що потрапив всередину барабанного гальмівного механізму, танув, просочував матеріал колодок і замерзав на стоянці. В результаті водій був змушений поливати барабани гарячою водою з чайника, щоб розтопити лід.
Особливості роботи ручного гальма
Зауважте, мова саме про гальма барабанного типу. Такі й сьогодні встановлюють на задню вісь деяких не дуже дорогих легкових автомобілів. З дисковими гальмами, які були встановлені на передню вісь, проблем не виникало.
Так, звичайно, ви скажете, що передні дискові гальма ми залишаємо на парковці з не притиснутими до дисків колодками. Адже привід ручного гальма впливає тільки на механізми задніх коліс. І будете праві. В принципі, передні дискові механізми можуть покритися скоринкою льоду під час стоянки під крижаним дощем, і тоді перше гальмування додасть вам сивого волосся. Але не більше того. Такого, щоб колеса примерзали і не проверталися зовсім під час першого старту, не було. Іншими словами, при стоянці на ручнику прихоплювало тільки задні барабанні гальмівні механізми.
Багато хто з водіїв теж пам’ятають цю пораду і дуже рідко або взагалі ніколи не користуються взимку ручником. Але той, хто вирішив спробувати, о диво, жодного разу не стикався з примерзанням навіть барабанних гальмівних механізмів. Цей факт перевірений на досить старих автомобілях марки Volkswagen і декількох моделях, які базуються на поширеній платформі B0 від альянсу Renault-Nissan — ніяких проблем. Ну а якщо привід стоянкового гальма стискає колодки дискового гальма, то і взагалі немає причин для хвилювання. До автомобілів з такою системою роботи ручника відносяться, наприклад, Kia Rio та Hyundai Solaris.
Ще буває конструкція, при якій маленькі стоянкові гальмівні механізми барабанного типу вбудовані в основне дискове гальмо. Застосовується подібна схема на автомобілях різного класу: від Nissan Teana минулого покоління до Chevrolet Lacetti. Для подібної схеми примерзання ручника також не є властивим.
У багаторічній практиці з проведення оцінки автомобілів був лише один подібний випадок. Тоді колодки, затягнуті ручником, під час тривалої стоянки трохи приржавіли до гальмівного диска. Внаслідок цього машина рушила із легким клацанням. Та й то сталося це влітку.
Звичайно, вищесказане не означає, що всі сучасні автомобілі позбавлені від цього явища на 100%. Тому щоб запобігти можливому примерзанню ручного гальма, радимо наступне.
Чи можна використовувати ручник у мороз?
Небажано затягувати ручник, якщо ви проїхали по глибокому снігу або серйозно промочили гальмівні колодки, наприклад, під час подолання глибокої калюжі. Та після цього, не просушивши їх, відразу припаркувалися на тривалу стоянку. І це все відбувається у холодну пору року.
Ну а у всіх інших випадках ручником потрібно користуватися хоча б для того, щоб гальмівний механізм не іржавів. До того ж гальмо стоянки може зіграти роль аварійного при виході з ладу основної гальмівної системи. І тому важливо, щоб у вас був навик, розвинена моторика користування саме ручним гальмом.
Користуйтесь ручником із розумом!
Умови, при яких стоянковим гальмом варто користуватися:
- При стоянці на ухилі в умовах ожеледі, якщо мова йде про монопривідну машину. Адже гальмівного зусилля на одних тільки ведучих колесах може виявитися недостатньо. І машина сповзе вниз. Наприклад, на автомобілях з переднім приводом, коли вимкнений двигун через трансмісію утримує передні колеса від провертання, ручник впливає на задні колеса. Отримуємо «гальмо 4х4». Але і задньопривідному автомобілю користування стоянковим гальмом в таких умовах необхідно. Справа в тому, що гальмо стоянки запобіжить роботі вільного диференціала. Без ручника, тільки «на передачі» досить одному задньому колесу опинитися на льоду, і вся машина поповзе під ухил.
- На автомобілях із автоматичною коробкою передач при парковці на значних ухилах. У цьому випадку фіксатор трансмісії відчуває дуже великі навантаження. Це може викликати його поломку або як мінімум дуже туге вимикання режиму «P».
Взагалі, варто пам’ятати, що експлуатація автомобіля взимку має свої особливості. А ви знаєте, «Чи можна мити машину взимку в мороз» та «Чи можна включати кондиціонер автомобіля взимку в мороз»?
Радимо підходити до використання автомобіля в морози максимально уважно! Це дозволить не витрачати гроші на позапланові візити до СТО та вартісні ремонти, яких легко можна уникнути.