
Сьогодні багато автомобілів, які пропонуються до продажу, комплектуються автоматичними коробками передач. Це зручно, оскільки не треба відволікатися на вижим зчеплення і перемикання ступенів важелем. Саме наявність автоматичної коробки перемикання передач є одним з головних факторів, що враховуються при виборі першої автівки водієм-початківцем. Але є і свої підводні камені. Скажімо, водій прямо на ходу може перевести селектор АКПП в положення P або R. в яких ситуаціях таке можливо, і чого чекати в результаті?
Перемикання селектора «автомата» в невідповідний режим можливий зазвичай в наступних випадках:
- Людина вперше сіла за кермо машини з АКПП, а до цього їздила тільки на «ручці». Рефлекси ще сильні, хочеться щось вичавити, та переключити. Що тут сказати – будьте уважніше, усвідомленіше. Вам належить серйозно поміняти навички водіння, отримані раніше.
- Похапцем – іноді машина ще не зупинилася, а водій вже намагається включити паркувальний режим або навіть задній хід. Подібна квапливість за кермом часом обходиться дорого. Навіть дорожче, ніж зіпсована техніка.
- Лихий заїзд і бажання зробити маневр, аналогічний поліцейському розвороту. Машина з АКПП – це вам не цирковий слон, а дорога – не арена. Затівати щось подібне явно небезпечно як для техніки, так і для навколишнього суспільства.
- Застрявання машини в снігу або бруду. Водій за звичкою може почати виїжджати «враскачку».
Як оцінити конструктивні особливості коробки?
В сучасних авто з АКПП відсутній механічний зв’язок важеля з самою коробкою. І електроніка здатна захистити Вас від усіх проблем. Включити не той режим подібно фантастиці. Але є вузли, де селектор автомата пов’язаний з коробкою за допомогою тросового приводу. Аналогічне конструктивне рішення має блокування АКПП в позиції P.
На щастя, оцінити наявність тросового приводу дуже легко. Тут є деякі ознаки, які перевіряються на практиці:
- Коли машина стоїть на ухилі, селектор дуже важко пересувається з паркувального режиму. Справа в тому, що фіксатор міцно увійшов у западину зубчастого колеса, розташованого на вторинному валу. Коли машина в цей час намагається котитися, вивільнення фіксатора ускладнюється. Щоб пересунути селектор, треба докласти силу.
- Цей перевірочний спосіб не рекомендується, хоча і працює. Коли їдете повільно, включіть паркувальний режим. Якщо важіль і коробку пов’язує все той же трос, почується хрускіт. Це клацання фіксатора по зубах. КПП навряд чи зламається тут же, але звук все ж негативно діє на нерви (та й на бюджет все-таки теж).
Перевірка КПП другим способом не рекомендується тому, що під час хрускоту гарантовано утворюється стружка. Це чудовий абразив, який буде точити деталі вузла, утворюючи нову стружку. Масло в ідеалі потрібно терміново замінити, причому повністю.
А чи можна оцінити, де конкретно стоять фіксатори з тросовим приводом? На яких коробках або навіть на яких машинах? Звичайно, ось список, причому сюди увійшли не тільки гідромеханічні трансмісії:
- Машини з популярними 4-ступінчастими автоматами французького виробництва DP0/DP2 і DP8. З такими коробками їздять багато Рено, Пежо і Сітроени.
- Hyundai Solaris і Kia Rio.
- Jatco JF011E. Renault, Mitsubishi, Nissan, Jeep, Dodge, Peugeot, Citroen. Навіть Mercedes-Benz С-класу 3 покоління (W204) їздить з таким варіатором.
Задній хід і паркінг
Однак, включити задній хід в русі на таких машинах не вийде. Коробки згаданих типів переводяться на задню не тросом, а клапанами гідроблока. Тими ж, в свою чергу, управляє електроніка. Вона біди не допустить. В результаті небезпечно включати тільки паркувальний режим на АКПП (P) в русі. Але і тут миттєвої поломки вузла не відбудеться, хоча знос дуже сильно збільшиться. Перемикайте режими «автомата» тільки після повної зупинки! Інакше оціночна вартість авто значно зменшиться.