Багатьом здається, що у тонкощах роботи автомобіля сьогодні розбиратися зовсім необов’язково. У сервісах і так знають, що з ними робити. Але щоб відчувати себе впевненіше в розмові з автомеханіком, а заодно розширити свій кругозір хоча б в межах загальних питань, варто заглянути під капот і уважно все розглянути. Разом розбираємося в тому, що цікавого є в автомобілях, і чим вони один від одного відрізняються.
Що таке об’єм двигуна, і на що він впливає?
Двигун – це серце вашої машини, а його об’єм впливає як на технічні показники. У першу чергу це потужність та крутний момент (детальніше про ці характеристики йдеться трохи нижче за текстом). Також об’єм двигуна має вплив і на другорядні фактори — від престижу автомобіля до розміру податку, який платять водії в деяких країнах.
Принцип роботи двигуна не дуже сильно змінився за останні сто років. Паливо із повітрям подається в камеру згоряння, під впливом іскри (або стиснення у автомобілі на дизельному паливі) ця суміш запалюється. І, розширюючись в невеликому просторі, штовхає поршень вниз. Рух поршня далі розкручує колінвал мотора, а потім шестерні трансмісії та, нарешті, колеса автомобіля. Ура, ми їдемо!
Чим більше те місце, куди можна подати паливну суміш, чим більше її обсяг, тим сильніше мікровибухи і енергія, яка штовхає поршень вниз. А тому вище буде потужність автомобіля та показник крутного моменту (вже скоро пояснимо!). Об’ємом двигуна називають суму робочих обсягів всіх циліндрів, куди входить і місце, де рухається поршень, і камера згоряння, в яку подається паливна суміш.
Тепер простий приклад: у вашої машини чотири циліндри, кожен об’ємом 490 кубічних сантиметрів. Сумарний обсяг – 1960 кубічних сантиметрів. У загальноприйнятій практиці цей обсяг округляється до більшого числа — і ось, ви володар знайомого дволітрового двигуна під капотом.
Чому потужність автомобілів вимірюють у кінських силах і що таке крутний момент?
Вимірювати потужність у кінських силах придумав інженер і експериментатор Джеймс Уатт, таким чином пояснивши, скільки саме коней може замінити його парова машина. З тих пір цю одиницю використовують, щоб позначати потужність двигуна, а також для розрахунку транспортного податку. Це зручно, але треба знати, що то число кінських сил, якими так пишаються автовласники, позначає максимальну потужність, доступну тільки на піку оборотів, а не відразу після старту. Іншими словами, якщо у вашого спорткара в документації вказані 350 кінських сил, то при звичайній їзді по місту цей показник ви відчуєте навряд чи.
Показник крутного моменту набагато важливіший для розуміння потенціалу вашої машини. Він позначає силу, з якою обертається колінвал двигуна. І чим більше цей показник, тим вище справжня (а не номінальна) потужність двигуна. Простіше кажучи, коли ви відчуваєте, що від прискорення вас втиснуло у спинку сидіння — це вплив крутного моменту. А якщо ваш автомобіль може розігнатися до дуже великій швидкості, залишивши інших учасників руху далеко позаду — це вплив потужності.
Навіщо потрібна ручка перемикання швидкостей, якщо вже давно є автомат?
Ручна, а точніше — механічна коробка передач все ще поширена, тому що вона дешевша і простіша у виробництві. Часто їй оснащують недорогі автомобілі. Крім того, ручну трансмісію використовують для специфічних завдань — їзди по бездоріжжю або участі у гонках.
Варіант із автоматичною трансмісією, звичайно, зручніше. Дві педалі замість трьох і ручка управління, якою потрібно користуватися тільки щоб змінити режим руху (наприклад, переключитися на задній хід). При цьому «автомати» бувають різними.
Наприклад, є автоматична коробка з гідротрансформатором, в якій основну роль відіграє спеціальне масло. Воно забезпечує передачу крутного моменту від двигуна до трансмісії та перемикання передач. Є коробка-варіатор, де передача крутного моменту відбувається за допомогою клиновидного ременя. А ще є механічні коробки із двома зчепленнями, які працюють в автоматичному режимі. Власнику обов’язково потрібно знати, який саме тип коробки передач встановлений в автомобілі для того, щоб правильно її експлуатувати.
У чому різниця між видами бензину і що таке октанове число?
Ось ви приїхали на заправку, а там 92, 95 і 98 бензин. Це октанове число, яке вказує на здатність палива чинити опір займанню під високим тиском. Якщо паливо буде вибухати в камері завчасно (цей ефект називається детонацією), то потужність знизиться і двигун буде видавати дивні звуки. Якщо нічого з цим не робити, то постійні детонації можуть привести до пошкодження двигуна.
Спочатку бензин отримували з нафти простою перегонкою і його октанове число було низьким — до 56. Потім почали використовувати крекінг і риформінг — більш складні промислові процеси отримання бензину. Октанове число зросло до 86. Тепер додають високооктанові компоненти і антидетонатори, щоб бензин підходив для сучасних технологічних моторів, налаштованих на паливо високої якості.
Що таке повний привід, чим він відрізняється від заднього або переднього?
У вашого автомобіля дві пари коліс – передні та задні. Привід визначає колеса якої осі розкручує двигун. На автомобілях 1970-90-х років вибір приводу був дуже важливим рішенням, тому що помітно впливав на керування автомобілем і вимагав відповідної навички. Сучасні рішення (а саме — антиблокувальна система (ABS) і система електронної стабілізації) практично нівелювали різницю між заднім і переднім приводом. Зараз це те ж саме, як вибирати яким комп’ютером користуватися: під управлінням Windows або Mac. Який подобається, такий і беріть.
Повний привід приводить до руху колеса на обох осях. Такий автомобіль краще розганяється по снігу або льоду, ефективніше гальмує за допомогою двигуна, легко долає замети або багнюку. Коли кажуть про повний привід, найчастіше йдеться про позашляховики. Така машина витрачає більше палива, ніж авто з моноприводом. А ще повний привід буває таким, що тимчасово підключається (тобто всі чотири колеса працюють тільки при пробуксовці), а буває постійним. В останньому випадку варто уважно стежити за станом вузлів трансмісії та вчасно міняти в них масло.
Чому капот автомобіля (двигун) спереду, а багажник ззаду?
У класичній компоновці автомобіля двигун розташований спереду, а привід — задній. При такій конструкції автомобіль максимально збалансований, їм зручно управляти, а доступ до двигуна нічим не утруднений.
Якщо вам з якоїсь причини хочеться, щоб багажник був спереду — спробуйте «Запорожець» або Porsche 911. В обох випадках – двигун встановлений ззаду.
Що в автомобілях ламається найчастіше і за чим потрібно особливо пильно стежити?
Сучасні автомобілі надійні, але є кілька вузлів, за зносом яких обов’язково потрібно стежити. В першу чергу, це акумуляторна батарея, яка дає стартовий струм для запуску двигуна. Низька температура, короткі пробіги та стояння у корках псують її стан, тому раз на декілька років може знадобитися заміна акумулятора.
Моторне та трансмісійне масло із часом втрачає свої властивості, тому його обов’язково потрібно міняти строго за регламентом: у двигуні частіше, у трансмісії рідше. Те ж саме стосується приводних ременів у двигуні, а також гальмівних дисків і колодок.
Вузли підвіски і амортизатори піддаються навантаженням на поганих дорогах, а вихід із ладу одного елемента може негативно позначатися на ресурсі роботи інших. Наприклад, це стосується сучасних автомобілів із складними багатоважільними підвісками. Мало хто звертає на це увагу, але амортизатори покликані не тільки робити поїздку комфортніше, але і скорочувати гальмівний шлях, забезпечуючи ідеальний контакт колеса із дорогою.
Важливо стежити за станом генератора і водяної помпи — інакше можна де-небудь встряти.
Чому подушка та ремінь роблять їзду безпечнішою?
Здається, що навпаки – подушка мене задушить, а ремінь завадить вибратися з автомобіля. Це помилка! Подушка та ремінь спроектовані саме так, щоб людина при аварії змогла залишитися живою на неушкодженою, та ще й самостійно покинути автомобіль.
Головне завдання ременя – зафіксувати водія і пасажира при ударі, не даючи їм вилетіти з машини або пошкодити себе частиною кузова. Подушка безпеки оберігає голову і торс від удару. Але завжди слід пам’ятати, що ремінь із подушкою ефективно працюють тільки у парі. Обов’язково користуйтесь ременем і ні в якому разі не використовуйте будь які заглушки, що обманути відповідні датчики. Будьте уважні та обережні на дорогах!