Засмутимо покупців старих машин. Способів скрутити пробіг багато, умільців і фірм вдосталь. Але визначити наскільки змінений все ж таки можна, хоча стовідсоткової гарантії ніхто не дасть.
Легко і законно
Одометр сучасного автомобіля, який фіксує кількість пройдених кілометрів з моменту початку експлуатації — електронний прилад. Як і будь-який інший, його можна зламати. Причиною “скручування” може бути не тільки продаж. У деяких моделях бортовий комп’ютер вимагає відвідування станції технічного обслуговування після певного кілометражу. Якщо коштів на СТО немає, деяким простіше обдурити бортовий комп’ютер, підправивши дані одометра. Буває й інша необхідність змінити цифри, не пов’язана з продажем авто.
В одних моделях авто дані одометра змінюють тільки після зняття приладової панелі. Потрібно розбирати електронні блоки і підключати спеціальний прилад — програматор. В інших моделях не потрібно навіть знімати приладову панель, досить підключити до діагностичного роз’єму комп’ютер і відмотати цифри спідометра. Процедура займає кілька хвилин.
Умільці навчилися впаювати спеціальну мікросхему, яка скидає добовий кілометраж натисканням кнопки хоч кожен день.
Від трьохсот гривень
За запитом «змінити пробіг автомобіля» пошукові системи видають мільйони відповідей, послуга популярна. Вартість – від трьохсот гривень, ціна залежить від класу машини, кількості кілометрів, які скручують. Побоювань ця діяльність ні у кого не викликає, законодавчо робота з одометром ніяк не регулюється. Адже машина — приватна власність власника і він може робити з нею те, що вважає за потрібне.
Для прикладу: в середньому кожна машина за статистикою проїжджає 20-40 тисяч км на рік. Це справедливо для великих міст. Тому, п’ятирічне авто “намотає” не менше 100 тисяч, восьмирічне – не менше 150 000. Якщо Пробіг значно менше, то вам або дуже пощастило, або його скрутили.
Тому бачимо на авто.ріа та рст.юа масу старих автомобілів з пробігом не більше 100 000 кілометрів. Це межа для багатьох автолюбителів і більше нього мало хто купує машини. А якщо побачити пройдений пробіг в 150-200 тисяч, то така машина буде продаватися довго при зниженні ціни. Тому, за статистикою, кожен 3-4 автомобіль має скручений кілометраж.
Які непрямі ознаки
Стовідсотково визначити втручання в електронний спідометр без спеціального обладнання неможливо. Але є ряд непрямих ознак. Для початку оцініть стан салону: потертості підлокітників, керма, сидінь, ручок дверей, рукоятки перемикання швидкостей, кнопок приладової панелі. Шкіряні сидіння можуть мати розриви або дірки при пробігу від 200 000 кілометрів.
При малих показниках одометра накладки на педалях газу і гальма не можуть бути зношені до металу. Помітний знос накладок педалей буває тільки після 80-100 тисяч км. Якщо накладки зношені, а пробіг тисяч п’ятдесят, – очевидно скручування. Хоча для “перекупів” це не проблема – і перераховані вище ознаки усуваються за рахунок дешевих чохлів на сидіння, обплетень на кермо, накладок на педалі або заміни старих деталей на нові.
Коригування одометра можна визначити по сильному зносу гальмівних дисків. Вони служать 60-80 тисяч кілометрів, якщо бачите нові гальмівні диски, а на одометрі менше 40 000 кілометрів — це повинно насторожити. Також, що автомобіль їздив багато, свідчать скла фар (вони замутнені), невеликі відколи на капоті і хромованих деталях. Стан агрегатів і вузлів під капотом – теж показник.
Ремінь ГРМ змінюють не пізніше сто тисяч км. Якщо ремінь новий, — на одометрі має бути не менше ста тисяч км.
Часто при технічному обслуговуванні майстри забувають знімати з двигуна бирки про заміну масла, там записані останні дані щодо пробігу. Можна подивитися дані в сервісній книжці (останнє техобслуговування). Якщо з моменту останнього то показники одометра не збільшилися або змінилися в меншу сторону – все ясно.
Сучасні електронні сервіси з продажу автомобілів та страхові компанії показують дані про реальні показники транспортного засобу. Вони ґрунтуються на записах офіційного дилера або, якщо автомобіль потрапляв у аварію. Або з авто траплялись інші події, де офіційно фіксується пробіг. Хоча вони теж іноді помиляються.
Електронні засоби
Дані може зберігати спеціальний блок бортового комп’ютера, який веде логи – журнал про роботу і помилки. Якщо з машиною щось траплялося, то це буде записано. Тому знадобиться прилад-діагност, який прочитає інформацію з цього блоку.
Наприклад, якщо немає ніяких помилок, значить їх стерли і це привід оглянути машину ретельніше. На різних моделях звіряти пробіг потрібно по різних блоках, деякі з них (ABS, АКПП) записують години своєї роботи.
Визначити скручений пробіг можна в дев’яти випадках з десяти. Зустрічаються такі варіанти “зачистки системи”, коли ніякої інформації не залишається. В автомобілі відсутні блоки, які підтримують запис і зберігання інформації про пробіг. Таке відбувається при продажу люксових автомобілів з великою вартістю. Для продавця вкласти кошти в зміни кілометражу – вигідніше, ніж продати як є. На цьому побудований цілий бізнес, адже пробіг значно впличає на експертну оцінку авто при його продажу.
Всі ознаки перевірки непрямі. По одному або декільком не можна звинувачувати продавця, що пробіг змінений. А ось серйозний набір непрямих ознак стане приводом пред’явити претензію. Або як мінімум поставити питання про коректність даних. Електронна перевірка дає практично повну гарантію. Майстер видає офіційний висновок, чи проводилися маніпуляції з електронним спідометром, підтвердивши висновок показаннями блоків автомобіля.