
Як відомо, значну кількість об’єктів індивідуального житлового фонду офіційно не введено в експлуатацію та, відповідно, така нерухомість не має право встановлюючих документів. Особливо це стосується дачних будиночків і сучасних житлових котеджів, розташованих на землях із цільовим призначенням під ведення садівництва. Іншими словами – в дачних кооперативах.
Чому будинки не мають документів
Проблема з неузаконеними будинками спостерігається з двома основними типами нерухомості:
- Дачі, побудовані ще «при Союзі» або в 1990х роках. Більшість дачників свого часу просто приватизували земельні ділянки, а до самих будівель “якось не дійшли руки”.
- Сучасні котеджі. Тут ситуація інша. Люди свідомо йдуть на порушення законодавства, проводячи будівельні роботи без необхідних дозвільних документів. А пов’язано це з вкрай заплутаними і туманними правилами офіційної процедури отримання всіх цих дозволів. Ну і необхідності по ходу процесу заносити «кому треба».
У підсумку маємо просто величезну кількість нерухомості, яка за фактом є, а за документами – тільки порожні земельні ділянки. Виникає питання – а в чому проблема? Для чого потрібно узаконення своєї нерухомості?
Навіщо оформляти документи на житлові та дачні будинки
Це питання ми б запропонували розглянути, так би мовити, з двох точок зору. Із точки зору держави та з точки зору власника нерухомого майна.
У чому інтерес держави
Тут все дуже просто. Як відомо, в Україні існує податок на нерухомість, яким обкладаються і квартири, і житлові будинки. Правда, за станом на літо 2019 року з адмініструванням цього податку у відповідних служб спостерігаються явні проблеми. Тим не менш, держава зацікавлена, щоб вся нерухомість була оформлена, а дані про майно занесені до реєстру прав власності. Тобто, щоб у регламентованих Законом випадках можна було оподатковувати власників нерухомості.
Для чого це власникам
Оформляючи житловий будинок середнього розміру, власник автоматично починає платити податок. Враховуючи цю обставину, зовсім не ясно, чому ж більшість людей зацікавлені у введенні будинків в експлуатацію та оформленні всіх документів належним чином? На наш погляд, можна виділити наступні основні причини:
- Підключення комунікацій. Останні кілька років обласні газові контори не підключають до газопостачання нові будинки, не введені в експлуатацію. Раніше вони закривали очі на те, чи оформлені документи на будинок. Однак зараз домовитися якщо і можна, то досить складно.
- Отримання кредиту. Оскільки Вашого майна немає «на папері», банк не зможе прийняти його в якості застави для забезпечення при отриманні кредиту.
- Страхування нерухомості. Також Ви не зможете оформити страховку на нерухомість, наприклад, на випадок пожежі.
- Охорона. Державна служба охорони не укладає договори з власниками будинків, права на які не оформлені належним чином. Правда, це питання вирішується укладенням договору з однією з численних приватних структур, однак для багатьох краще і спокійніше мати справу саме із ДСО.
Яка процедура оформлення будинку
В залежності від особливостей конкретного об’єкта нерухомості та документів на землю існує кілька схем оформлення житлових будинків. Найбільш важливими та цікавими для власників, які зацікавлені в оформленні документів, є два види спрощених процедур або так званих амністій. Одна – для будинків, побудованих до 05 серпня 1992 року. Друга – для об’єктів періоду зведення з 05 серпня 1992 року по 09 квітня 2015 року.
Враховуючи, що наша оціночна компанія не надає послуги з оформлення права власності, докладні інструкції та опис алгоритму дій в таких ситуаціях виходять за рамки даної статті. Хорошим рішенням питання може бути звернення в одну зі спеціалізованих компаній, які допоможуть узаконити (оформити) дачний чи житловий будинок «під ключ». Це дозволить Вам обійтися без зайвої паперової тяганини та нервування.