Як відомо, існує три основних види вантажоперевезень: морський, повітряний та наземний (залізничний і автомобільний). І саме автомобільний вид перевезення вантажів найбільш затребуваний у всіх секторах економіки. Залежно від параметрів і габаритів вантажу, маршруту та інших факторів вибирається відповідний транспорт. Коли вантаж не вміщається в кузов (салон або на дах) автомобіля, припустимо, за габаритами або вагою, до транспортного засобу чіпляють додатковий пристрій – причіп або напівпричіп.
Причіпна техніка буває найрізноманітнішою. Існує значна кількість різних моделей, як універсальних, так і вузькоспеціалізованих. Однак головною характеристикою такої техніки виступає її тип: причіп або напівпричіп. Давайте розберемося, як вони виглядають, якими особливостями володіють. І що це взагалі за техніка така: причіп і напівпричіп.
Про що тут йдеться:
4. Види причіпної техніки для легкових автомобілів
4.1. Чи потрібна категорія Е для легкового причепа
1. Що таке причіп
Причіп – це транспортний засіб для перевезення вантажів. Причіп схожий на звичайний візок. Його особливість полягає в тому, що він приймає всю вагу вантажу тільки на себе. Він має тяговий брус, зазвичай зроблений з металу, з причіпним пристроєм на кінці. На автомобілі-тягачі є спеціальне пристосування для монтажу і переміщення причепа – «фаркоп».
Причепи розрізняються за кількістю коліс (осей), параметрами кузова, вантажопідйомністю, спеціалізацією (сферою застосування). Деякі з них застосовуються в парі з легковими автомобілями для перевезення звичайних побутових речей, будівельних матеріалів. Є моделі, виготовлені для транспортування човнів, водних мотоциклів або інших специфічних вантажів. Також існують і великі за габаритами та вантажопідйомністю причепи для використання із вантажівками або спеціальною сільськогосподарською технікою.
Крім того, деякі види навісного обладнання можуть монтуватися не на сам транспортний засіб, а бути виконаними у формі причепа. Прикладами можуть виступати крани, бетононасоси, генератори та інше будівельне обладнання.
Важливо знати! Пересування автомобіля із причепом значною мірою змінює його керованість і поведінку на дорозі. Тому ПДР вимагають від водіїв отримання окремої категорії «Е» для деяких типів причепів, які використовуються навіть зі звичайним легковим автомобілем.
2. Що таке напівпричіп
Напівпричіп по конструкції нагадує звичайну садову тачку. Як і причіп, він призначений для перевезення різних вантажів. Однак, на відміну від причепа, напівпричіп передає частину ваги вантажу на автомобіль, який його не буксирує. З’єднання з вантажівкою здійснюється через так званий сідельно-зчіпний пристрій (або по-народному – сідло) на рамі машини. Тому автомобіль, підготовлений для експлуатації з напівпричепами, називається «сідельний тягач».
Через особливості своєї конструкції, напівпричіп може рівно стояти окремо від автомобіля-тягача тільки з використанням висувних опорних підпірок (стійок). Вони приймають на себе частину навантаження і забезпечують рівновагу напівпричепа замість тягача.
Найбільшого поширення набув тентовий напівпричіп, зокрема «шторний». У народі такі автомобілі з напівпричепами отримали назву «фура». Це, безумовно, найбільш популярний вид транспортного засобу для вантажоперевезень як всередині України, так і міжнародних. Пояснюється це універсальністю та придатністю для перевезення найрізноманітніших вантажів.
Також часто на дорогах можна помітити вантажні автомобілі з напівпричепами-тралами для перевезення спеціальної техніки. А ще й панелевози для перевезення великогабаритних будівельних матеріалів, таких як залізобетонні вироби.
3. Головні відмінності
Чим відрізняється причіп від напівпричепа?
Причіп за своєю конструкцією нагадує візок, а напівпричіп – садову тачку. Саме ця особливість і є основною відмінністю цих двох транспортних засобів. Виходячи з цього, зрозуміло, що причіп є більш універсальним пристосуванням, оскільки не вимагає від автомобіля-буксира серйозного переоснащення.
По суті, установка на вантажівку сідельно-зчіпного пристрою робить її спеціалізованою тільки для використання з напівпричепами. При цьому, монтаж фаркопа на машину тільки розширює її можливості, жодним чином не «урізуючи» всі звичні функції та сфери експлуатації транспортного засобу.
Одна з переваг напівпричепа полягає в тому, що його конструкція дозволяє розподілити частину ваги вантажу на сідельний тягач. Такий розподіл ваги між осями напівпричепа і тягача збільшує можливу максимальну вантажопідйомність транспортних засобів.
Також перевагою напівпричепів є краща поведінка на дорозі за рахунок кріплення. Напівпричіп є по суті продовженням самої машини. Керувати таким автопоїздом і особливо маневрувати складніше, ніж звичайною вантажівкою, але легше, ніж машиною із причепом.
4. Види причіпної техніки для легкових автомобілів
Власники легкових автомобілів для перевезення вантажів часто використовують причепи. Такий підхід дозволяє не тільки за одну поїздку взяти більше корисного вантажу, але і не бруднити салон, наприклад, при перевезенні сухих будівельних сумішей.
Крім звичних для всіх універсальних причепів для легковиків, існує й спеціальна причіпна техніка для роботи зі специфічними вантажами, такими як, наприклад, гідроцикли і катери, мото- і квадроцикли. Окреме місце серед причепів займають «будинки на колесах». А також різноманітні спеціальні причепи зі змонтованим на них обладнанням.
Зазвичай причепи умовно поділяють на такі категорії:
- Бортові або універсальні. Вони бувають відкриті та тентові. Використовуються для перевезення широкого асортименту вантажів від будівельних матеріалів і обладнання до звичайного побутового майна, наприклад, меблів. Бортові причепи користуються особливою популярністю у жителів індивідуальних житлових будинків, у тому числі дачників.
- Рамні причепи. Вони спеціально розроблені для перевезення специфічних вантажів, таких як катери, гідро- та квадроцикли, мототехніка. За своєю загальною конструкцією і зокрема по кріпленням для вантажів вони сильно відрізняються від інших причіпних пристроїв. Тому і застосовуються такі рамні транспортні засоби тільки у відповідності зі своєю вузькою спеціалізацією.
- Із встановленим обладнанням. Використовуються найчастіше для виконання комерційних завдань. Прикладами таких причепів можуть служити евакуатори, електричні генератори, різноманітне будівельне обладнання.
- Будинки на колесах. Причіп у формі вагона із обладнанням, що дозволяє зручно проводити час і ночувати у далеких поїздках і подорожах, а також при виїздах на природу.
Крім перерахованих вище функціональних особливостей причепи відрізняються за матеріалом виготовлення, особливостям комплектації, кількістю коліс (осей), вантажопідйомністю, типом пристрою зчіпки та іншими параметрами.
Зверніть увагу! Причіп обов’язково повинен бути оснащений світлотехнічними пристроями. А саме, сигналами гальм та поворотів, габаритними вогнями. Також для підвищення безпеки на дорозі на причепах встановлюють світловідбивачі.
4.1. Чи потрібна категорія Е для легкового причепа
У ПДР України (пункт 2.13) написано, що в рамках категорії В водієві легкового автомобіля дозволяється буксирувати причіп повною масою до 750 кг. Однак у деяких випадках допускається таке буксирування і для причепів з вагою понад 750 кг. Розглянемо докладніше.
Пункт 5 постанови Кабміну № 340 від 08.05.1993р. дозволяє водіям із правами категорії В буксирувати причіп з повною масою понад 750 кг за певних умов. А саме:
- дозволена максимальна вага причепа менша за масу автомобіля-тягача без навантаження,
- загальна дозволена маса автомобіля-тягача та причепа не перевищує 3500 кг.
Зазвичай буксирувати важкі причепи мають право тільки водії, які мають в правах відкриту категорію із буквою Е.
Але є винятки.
Для того, щоб в дозволених випадках обійтися категорією В, радимо мати при собі документи із зазначенням ваги вантажу. Це дозволить довести своє право на керування транспортним засобом.
Ну і звичайно ж, відсутність вимог відкривати додаткову підкатегорію ВЕ не означає, що вам не потрібно вчитися безпечно керувати автомобілем із причепом. Відпрацьовувати такі навички потрібно не під час перших поїздок, а заздалегідь, вибравши для цього вільний навчальний майданчик. Особливо цікавим для водія є вправа з рухом із причепом заднім ходом.
Потрібно нагадати, що для автомобілів з причепом в ПДР України є кілька окремих пунктів (стаття 23). Зокрема, вони регламентують швидкість руху, розміщення пасажирів, використання світлових приладів, а також випадки, в яких буксирування взагалі заборонено. Знайдіть півгодини часу і перечитайте Правила! Це дуже важливо!
5. Типи причепів і напівпричепів для вантажної техніки
5.1. Види вантажних причепів
Причепи класифікуються за видом, розміром вантажу, що перевозиться і його вагою, який зазвичай знаходиться в діапазоні від 1,5 до 20 т. Вантажні причепи зазвичай поділяють на наступні типи:
- бортовий і тентовий;
- будка;
- самоскид;
- цистерна.
Бортовий причіп із тентом та будка дуже схожі, проте тим не менш вони розроблені для перевезення різних типів вантажів. Тент на причепі всього лише захищає вантаж від прямого впливу атмосферних явищ. При цьому будка може бути термоізоляційною, що дозволяє її використовувати більш широко, наприклад, для перевезення продуктів.
Самоскидний причіп, що логічно, найчастіше використовується для перевезення сипучих матеріалів. Крім різних будівельних матеріалів або грунту, сюди ж відносяться зерно, корми для тварин та інша сільськогосподарська продукція. Самоскиди бувають із заднім або бічним розвантаженням.
5.2. Види напівпричепів
Як і у випадку з причепами, напівпричепи класифікують, виходячи із завдань, для виконання яких вони створені. Найбільш поширеними є такі види:
- Напівпричіп тентовий. Універсальний і недорогий. Можна використовувати для перевезення широкої лінійки вантажів. Тент забезпечує захист від атмосферних явищ (дощ, сніг, град).
- Шторний напівпричіп. Відрізняється від тентового способом відкривання. У таких моделей тент-штора переміщається в сторону, даючи можливість проводити завантаження-розвантаження збоку. Що в деяких випадках критично важливо. Передбачена також можливість відкрити дах для використання складських кранів.
- Шторно-бортовий напівпричіп. Відрізняється від попереднього наявністю бортів. Багато водіїв вважають його найбільш надійним. Але при цьому жорсткі борту ускладнюють навантаження-вивантаження.
- Напівпричіп бортовий. Використовується для перевезення вантажів, які не потрібно захищати від атмосферних явищ. Наприклад, цегла або залізобетонні вироби. Борти, як правило, можуть складатись.
- Фургон. Напівпричіп прямокутної форми із жорсткими стінками. Ворота для завантаження-розвантаження, як правило, розташовані ззаду.
- Ізотермічний напівпричіп і рефрижератор. Використовується для перевезення вантажів, що мають особливі вимоги до температурного режиму. Наприклад, заморожені продукти, квіти, ліки тощо. Ізотермічний напівпричіп працює, як звичайний термос. А рефрижератор відрізняється від нього наявністю холодильної системи.
- Самоскид. Таке обладнання використовується найчастіше в ході проведення будівельних робіт або у сільському господарстві. Розрізняються самоскиди по виду і конструкції механізмів, що забезпечують вивантаження.
- Автовоз. Залежно від моделі та конфігурації такий напівпричіп вміщує 8 легкових машин, 3 мікроавтобуси або 6 позашляховиків. У деяких моделях можливе додаткове використання тенту.
- Цистерна. Використовується для перевезення найрізноманітніших рідин. Від продуктів і води до палива та хімічних реагентів. Конструкція і внутрішнє покриття цистерни залежить від типу рідкого вантажу, для перевезення якого вона призначена.
- Ваговоз або трал. Використовується для перевезення спеціальної техніки та габаритного обладнання. Найчастіше такі напівпричепи перевозять сільськогосподарську або специфічну будівельну техніку.
На закінчення хочеться відзначити наступне. Протяжність загальносвітової транспортної мережі по дорогах становить понад 23 мільйони кілометрів. Перевезення вантажів на автомобілях є найбільш зручним і гнучким, адже на машині товари можна доставити майже скрізь, де є дорога. При цьому автоперевезення можна комбінувати з іншими логістичними ланцюжками, тому даний вид транспортування вантажів є найбільш зручним і практичним.