Техпаспорт – це стандартизований документ, в якому міститься інформація про технічну інвентаризацію певної нерухомості, включаючи:
- місцезнаходження (фактична адреса);
- склад;
- різні технічні характеристики (оціночний акт);
- опис (експлікація) і план;
- ПІБ/назва компанії власника або замовника;
- назва та тип господарювання організації, яка видала документ.
Основні вимоги до техпаспорту
Довгий час не було єдиного стандарту техпаспорта, проте в січні 2019 року був прийнятий єдиний зразок, згідно з яким необхідно складати даний документ. Техпаспорт повинен бути прошнурований, на сторінках повинен міститися їх номер. Документ повинен бути завірений підписом голови суб’єкта господарювання, який відповідав за проведення інвентаризації. А також підписаний безпосереднім виконавцем роботи і контролером. На техпаспорті повинна бути вказана серія і номер кваліфікаційного сертифіката, згідно з яким проводили інвентаризацію фахівці, що мають право виконувати дану роботу.
Варто відзначити, що всі техпаспорти, видані до прийняття єдиного стандарту також є дійсними, тому переробляти їх згідно з новими вимогами не потрібно.
Необхідно звернути увагу на те, що даний документ:
- містить виключно інформацію про технічні особливості об’єкта;
- не може підтвердити право володіння об’єктом, тобто не виступає в якості документа, який підтверджує право власності;
- не є документом, на підставі якого можна використовувати або розпоряджатися об’єктом нерухомості;
- може бути переданий від одного власника іншому. У разі покупки або вступу в право спадкування техпаспорт можна просто передати новому власнику. Він буде мати таку ж силу і переробляти його під нового власника не потрібно.
Скільки діє техпаспорт об’єкта нерухомості
Відповідно до нормативно-правової інструкції, що закріплює процес інвентаризації об’єкта нерухомості, немає єдиного стандарту, який визначав би термін дії техпаспорта.
Проте на рівні чинного законодавства сказано, що в разі оформлення технічного паспорта на квартири, дачі, приватні будинки, гаражі та місця під автомобілі, на першій сторінці документа має міститися примітка про те, що вся інформація є актуальною протягом одного календарного року.
В процесі оформлення технічного паспорта комерційних, громадських і виробничих приміщень, дані про актуальність інформації додавати не потрібно.
Однак, виходячи з практичного досвіду, можна стверджувати, що в процесі здійснення будь-яких угод з нерухомістю можуть зажадати новий техпаспорт. Особливо в разі, якщо старий був зроблений ще за радянських часів або перебуває в поганому стані.
Де можна замовити виготовлення техпаспорта
Технічний паспорт об’єкта можна замовити в БТІ. Можна звернутися і в державну службу, проте швидше і якісніше цю роботу може виконати приватне агентство
Приватне БТІ – це юридична або фізособа, в штаті якого працюють співробітники, які мають необхідний рівень навичок і знань. А також пройшли спеціальну підготовку і мають документи, які підтверджують їх рівень кваліфікації в даній сфері. Вартість створення техпаспорта і період його готовності завжди узгоджуються індивідуально для кожного випадку в залежності від типу об’єкта і його місцеположення (адже технічний фахівець повинен туди приїхати).
Замовити техпаспорт мають право:
- власники будь-якого об’єкта нерухомості або замовник будівництва;
- згідно запиту нотаріуса техпаспорт може замовити людина, яка отримала у спадщину нерухоме майно;
- громадяни, у яких є право власності на об’єкт нерухомості, включаючи земельні ділянки, на яких знаходиться даний об’єкт;
- служба, яка має законне право здійснювати управління нерухомістю (включаючи дачні, житлово-будівельні та гаражні кооперативи, товариства садівників).
Коли потрібен техпаспорт
Найчастіше новий техпаспорт може знадобитися:
- після перепланування, капітального ремонту або реконструкції;
- щоб оформити розділ або виділення частки в об’єкті нерухомості;
- в процесі першої реєстрації права володіння об’єктом;
- щоб внести інформацію до нового Реєстру (якщо інформація про об’єкт не була внесена до Реєстру в період з 2004 по 2013 рік);
- за бажанням нового власника в ході переоформлення або продажу нерухомості;
- щоб зареєструвати право володіння об’єктом нерухомості в процесі будівельної амністії;
- на вимогу нотаріуса або реєстратора, а також інших уповноважених осіб та органів;
- у випадку, якщо старий документ був загублений або в поганому стані.
Слід зазначити, що техпаспорт об’єкта не є обов’язковим документом, який потрібен для укладення договору про купівлю/продаж або вступу в право спадкування. Однак при первинній реєстрації права володіння новим об’єктом нерухомості або об’єктом, який був сформований в ході поділу майна, наявність техпаспорта є обов’язковою умовою.